بلفاروپلاستی

15 دلیل افتادگی پلک چشم

افتادگی پلک اغلب با افزایش سن رخ می دهد و می تواند هم ظاهر و هم بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. شایع ترین علت افزایش سن است، اگرچه ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد. علت هر چه باشد، اگر از افتادگی پلک رنج می برید، مطمئن باشید که معمولاً می توان ظاهر و بینایی خود را بازگرداند.افتادگی پلک یک پدیده بسیار شایع در افراد میانسال است. افتادگی پوست زیر چشم باعث افتادگی پلک ها شده و پوست را حساس تر می کند. در اینجا 15 دلیل برای افتادگی پلک چشم ها وجود دارد.که به هرکدام اشاره کامل خواهیم کرد.

هزینه جراحی بلفاروپلاستی

15 دلیل افتادگی پلک چشم چیست؟

1. سالخوردگی : عضله “بالاگر” پلک شما را بالا نگه می دارد. پوست و بافت اطراف آن با افزایش سن کشیده شده و ضعیف تر می شود. این ممکن است باعث شود پلک های شما به مرور زمان به آرامی افتادگی داشته باشند. ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اما اگر به خوبی نمی بینید یا از ظاهر آن خوشتان نمی آید، می توانید برای بالا بردن پلک خود جراحی کنید. پوست همچنین می تواند روی پلک شما آویزان شود. درماتوکالازیس نامیده می شود و می تواند شبیه پتوز باشد. پزشک شما باید بتواند تفاوت را تشخیص دهد.

2. آسیب چشم آسیب : شما می توانید به طور تصادفی به عضله بالابرنده آسیب بزنید یا ضعیف کنید. اگر کسی یا چیزی به چشم شما برخورد کند، ممکن است اتفاق بیفتد. استفاده از لنزهای تماسی برای چندین سال یا مالش زیاد چشم نیز می تواند باعث آن شود. اگر افتادگی به خودی خود بهتر نشد یا با گذشت زمان بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید. جراحی ممکن است کمک کند.

3.  جراحی چشم : چشم شما ممکن است پس از جراحی آب مروارید، گلوکوم یا لیزیک افتاده باشد. پزشکان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد. برخی فکر می کنند ابزاری که در حین جراحی پلک شما را عقب نگه می دارد ممکن است عضلات چشم شما را کشیده یا آسیب برساند. جراحی همچنین می تواند باعث تورم پلک شما شود. این نوع پتوز معمولاً به خودی خود بهبود می یابد. اگر بعد از 6 ماه بهتر نشد با پزشک خود صحبت کنید.

4. تو با آنها متولد شدی:برخی از نوزادان با یک یا دو پلک افتاده به دنیا می آیند. زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌ای که پلک را بالا نگه می‌دارد به درستی شکل نگیرد. کودکان مبتلا به پتوز ممکن است دید کمتری در قسمت بالای چشم خود داشته باشند. ممکن است سر خود را به عقب خم کنند تا بهتر ببینند. گاهی اوقات آنها به آمبلیوپی یا “تنبلی چشم” مبتلا می شوند. ممکن است پزشک شما جراحی را برای بالا بردن پلک آنها پیشنهاد دهد.

5. میاستنی گراویس : این زمانی است که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه سیگنال بین اعصاب و ماهیچه های شما را تضعیف می کند. این شامل مواردی می شود که پلک ها، صورت، گلو و فک شما را کنترل می کنند. پتوز شما ممکن است در شب یا زمانی که خسته هستید بدتر شود. داروها یا جراحی ممکن است به عملکرد بهتر عضلات شما کمک کند.

6. سندرم هورنر :این زمانی است که آسیب به مسیرهای عصبی خاصی باعث افتادگی پلک شما می شود.چشم آسیب دیده ممکن است مردمک کوچکتری داشته باشد و بخشی از صورت شما عرق نکند. برخی از افراد با سندرم هورنر متولد می شوند. اما تومورهای غیرسرطانی (خوش خیم) یا سرطانی، مانند تومورهای مغز، سر یا ریه‌ها نیز می‌توانند به این اعصاب آسیب بزنند. پزشک شما بیماری هایی را بررسی می کند که جریان خون را در سر و گردن شما محدود می کند.

کاشت ابرو زنان با مشاوره رایگان
  7.  سردردهای جدی : اگر میگرن یا مشکلی در عصب سه قلو دارید، ممکن است علائم سندرم هورنر را داشته باشید. این عصبی است که از صورت و فک شما عبور می کند. با برطرف شدن سردرد، چشم شما احتمالاً به حالت عادی باز خواهد گشت. اما گاهی اوقات ممکن است در بین حملات فروکش کند. با پزشک خود در مورد داروها یا سایر روش های درمانی برای مدیریت علت سردرد خود صحبت کنید. آنها همچنین شرایط جدی تر را رد می کنند.

8. تومور پلک : پزشک شما ممکن است این پتوز مکانیکی را بنامد. این فقط به این معنی است که چیزی پلک شما را سنگین می کند. اگر شما یک اختلال ژنتیکی به نام نوروفیبروماتوز نوع 1 (NF1) داشته باشید، ممکن است تومور روی پلک شما رشد کند. معمولاً سرطانی نیست، اما ممکن است برای خلاص شدن از شر آن به جراحی یا پرتو درمانی نیاز داشته باشید. هیچ درمانی برای NF1 وجود ندارد.

9. عفونت چشم :چشم صورتی (ورم ملتحمه) یا گل مژه می تواند چشم شما را متورم کند. با بهبودی پلک شما احتمالاً به حالت عادی باز می گردد. ممکن است 1-2 هفته یا بیشتر طول بکشد. خودت باید بهتر بشی اگر چشم شما متورم شده است یا درد، چرک یا تب دارید، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برای تخلیه مایعات به آنتی بیوتیک یا جراحی نیاز داشته باشید. در این بین، اشک مصنوعی یا کمپرس گرم یا خنک ممکن است به احساس بهتر چشم شما کمک کند.

10. سکته  : مغز شما نمی تواند اکسیژن و مواد مغذی کافی دریافت کند اگر رگ خونی ترکیده یا توسط لخته مسدود شود. این باعث سکته می شود و می تواند باعث افتادگی یک طرف صورت شما – از جمله پلک ها – شود. در عرض 3 ساعت پس از اولین علائم کمک بگیرید. مراقب بی حسی/ضعف یا مشکل در صحبت کردن، دیدن یا راه رفتن باشید. برای کاهش احتمال سکته مغزی، ورزش کنید و خوب غذا بخورید. برای مدیریت دیابت، کلسترول و فشار خون با یک پزشک کار کنید. و اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید.

11.  خونریزی در مغز شما: آنوریسم مغزی بخش ضعیفی از رگ خونی است که می تواند ترکیده و باعث سکته مغزی هموراژیک شود. این می تواند باعث خونریزی زیر عنکبوتیه شود. آن وقت است که در اطراف مغزتان خونریزی می کنید. این یک اورژانس است که می تواند باعث غش یا تشنج شود. اگر درد شدید سر یا چشم، تغییرات بینایی، یا ضعف و بی حسی در یک طرف بدن دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است بتوانند آنوریسم شما را با جراحی درمان کنند.

12. مشکلات عضلانی : افتادگی پلک می تواند نشانه ای از دیستروفی عضلانی چشمی باشد. این یک بیماری عضلانی چشم و گلو شما است. شما با آن متولد شده اید، اما علائم ممکن است تا بعد از 40 سالگی ظاهر نشود. هر دو پلک ممکن است افتادگی داشته باشند. ممکن است نتوانید به خوبی ببینید و مشکلات زبان و گلو ممکن است خوردن را سخت کند. جراحی می تواند به رفع پتوز شما کمک کند. اگر سایر قسمت های بدن شما تحت تأثیر قرار گرفته باشد، ممکن است به کاردرمانی یا جراحی دیگری نیاز داشته باشید.

13. دیابت : با گذشت زمان، قند خون بالا می تواند به عروق خونی و اعصاب داخل و اطراف چشم آسیب برساند. ممکن است همراه با دوبینی دچار افتادگی پلک شوید. این می تواند با فلج عصب سوم دیابتی اتفاق بیفتد. زمانی که دیابت خود را مدیریت می کنید، علائم گاهی بهتر می شوند. اما اگر پتوز بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد و بیش از 6 ماه طول بکشد، ممکن است پزشک جراحی را پیشنهاد دهد.

14. بوتاکس : سم بوتولینوم (بوتاکس) می تواند عضلات شما را فلج کند، مانند آنهایی که باعث ایجاد چین و چروک می شوند. ممکن است با بوتاکس مشکلی نداشته باشید. اما ممکن است سم وارد ماهیچه ای شود که پلک بالایی شما را کنترل می کند. پتوز شما باید با از بین رفتن بهتر شود، اما قطره چشمی آپراکلونیدین ممکن است کمک کند. پزشک به شما کمک می کند تصمیم بگیرید چه درمانی برای شما مناسب است.

15. میوپاتی های میتوکندریایی : بیماری های ژنتیکی می تواند کار میتوکندری را سخت کند. این همان چیزی است که بیشتر سلول های بدن شما را نیرو می دهد. چشم ها و پلک های شما ممکن است ضعیف شوند. ممکن است باعث مشکلات خفیف بینایی در بزرگسالان شود. کودکان مبتلا به مشکلات میتوکندری باید اغلب معاینه چشم انجام دهند. پزشک ممکن است مکمل های غذایی مانند کراتین، کارنیتین یا کوآنزیم Q10 را برای کمک به میتوکندری به شما بدهد. تحقیقات بیشتری برای دانستن اینکه این مکمل ها چقدر خوب کار می کنند مورد نیاز است

علت افتادگی پلک بالا چیست؟

شایع‌ترین علت افتادگی پلک، کشش ناشی از افزایش سن و ضعیف شدن تاندون عضله بالابر است که یکی از اسب‌های کاری است که پلک را بالا می‌برد. با توجه به اینکه ما 15 تا 20 بار در دقیقه پلک می‌زنیم، جای تعجب نیست که پلک‌های ما تا رسیدن به سن معینی به کمک کمی نیاز داشته باشند.

به گفته جراح اکولوپلاستیک مرکز چشم، اما این یکی از دلایل اصلی است که بسیاری از بزرگسالان برای اصلاح افتادگی پلک، جراحی نسبتاً ساده سرپایی را انتخاب می کنند. مشکلات دیگر عبارتند از خشکی و شن، سردرد ناشی از فشار دادن عضلات پیشانی، خستگی چشم در پایان روز.

علت افتادگی ناگهانی پلک چیست؟

افتادگی پلک را پتوز می گویند. پتوز ممکن است در نتیجه آسیب به عصب کنترل کننده عضلات پلک، مشکلات قدرت عضلانی (مانند میاستنی گراویس) یا از تورم پلک ایجاد شود.

بلفارو پلاستی چیست  ؟