وبلاگ

قوز قرنیه چیست؟

قرنیه شما پنجره شفاف و گنبدی شکل جلوی چشم شماست. نور را به چشم شما متمرکز می کند. قوز قرنیه زمانی است که قرنیه نازک شده و مانند مخروط برآمده می شود. تغییر شکل قرنیه، اشعه های نور را از فوکوس خارج می کند. در نتیجه، دید شما تار و مخدوش می شود و کارهای روزانه مانند خواندن یا رانندگی را دشوار می کند..در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملتر از قوز قرنیه چیست؟ از جمله علل قوز قرنیه،درمان قوزه قرنیه و مطالب پیرامون قوز قرنیه را شرح دهیم.

جراحی بلفارو پلاستی در تهران

علت اصلی قوز قرنیه چیست؟

پزشکان به طور قطع نمی دانند که چرا افراد مبتلا به قوز قرنیه هستند. در برخی موارد، به نظر می رسد ژنتیکی باشد (در خانواده ها منتقل می شود). از هر 10 نفر مبتلا به قوز قرنیه 1 نفر دارای والدینی هستند که به آن مبتلا هستند. قوز قرنیه همچنین با موارد زیر مرتبط است: آلرژی چشم مالش بیش از حد چشم، و اختلالات بافت همبند مانند سندرم مارفان و سندرم اهلرز-دانلوس

علائم قوز قرنیه

قوز قرنیه اغلب زمانی شروع می شود که افراد در اواخر نوجوانی تا اوایل 20 سالگی هستند. علائم بینایی به تدریج در طی یک دوره 10 تا 20 ساله بدتر می شود. قوز قرنیه اغلب هر دو چشم را درگیر می کند و می تواند منجر به دید بسیار متفاوت بین دو چشم شود. علائم ممکن است در هر چشم متفاوت باشد و با گذشت زمان ممکن است تغییر کند.

در مراحل اولیه، علائم قوز قرنیه

می تواند شامل موارد زیر باشد: تاری خفیف دید دید کمی تحریف شده، جایی که خطوط مستقیم خمیده یا موج دار به نظر می رسند افزایش حساسیت به نور و تابش خیره کننده قرمزی یا تورم چشم نمای جانبی تصویر قرنیه طبیعی و قرنیه مخروطی شکل با قوز قرنیه سمت چپ: قرنیه طبیعی؛ سمت راست: قرنیه با قوز قرنیه.

در مراحل بعدی، علائم قوز قرنیه اغلب عبارتند

از: دید تار و مخدوش تر افزایش نزدیک بینی یا آستیگماتیسم (زمانی که چشم شما نمی تواند آنطور که باید تمرکز کند). در نتیجه، ممکن است اغلب نیاز به تجویز عینک جدید داشته باشید. عدم امکان استفاده از لنزهای تماسی آنها ممکن است دیگر مناسب نباشند و ناراحت باشند. قوز قرنیه معمولاً سالها طول می کشد تا از مرحله اولیه به مرحله آخر برسد. با این حال، برای برخی افراد، قوز قرنیه می تواند به سرعت بدتر شود. قرنیه می تواند به طور ناگهانی متورم شود و شروع به زخم شدن کند. هنگامی که قرنیه دارای بافت اسکار است، صافی خود را از دست می دهد و شفافیت کمتری پیدا می کند. در نتیجه، بینایی حتی بیشتر تحریف و تار می شود.

هزینه کاشت هر تار ابرو

تشخیص قوز قرنیه

قوز قرنیه را می توان از طریق معاینه معمول چشم تشخیص داد. چشم پزشک قرنیه شما را معاینه می کند و ممکن است انحنای آن را اندازه گیری کند. این به نشان دادن تغییر در شکل آن کمک می کند. چشم پزشک شما همچنین ممکن است با استفاده از یک کامپیوتر مخصوص از سطح قرنیه شما نقشه برداری کند. این تصویر دقیق وضعیت سطح قرنیه را نشان می دهد.

قوز قرنیه چگونه درمان می شود؟

درمان قوز قرنیه به علائم شما بستگی دارد. هنگامی که علائم شما خفیف است، بینایی شما را می توان با عینک اصلاح کرد. بعداً ممکن است لازم باشد از لنزهای تماسی سخت مخصوصی استفاده کنید تا به تمرکز مناسب بینایی کمک کند.

راه های درمانی دیگر برای قوزقرنیه

1.Intacs:

این یک دستگاه منحنی کوچک است که چشم پزشک شما با جراحی در قرنیه شما قرار می دهد. Intacs به صاف کردن انحنای قرنیه برای بهبود بینایی کمک می کند.

2.پیوند متقابل کلاژن:

چشم پزشک شما از یک نور UV مخصوص و قطره چشم برای تقویت قرنیه استفاده می کند. انجام این کار به صاف یا سفت شدن قرنیه کمک می کند و از برآمدگی بیشتر آن جلوگیری می کند.

3.پیوند قرنیه:

هنگامی که علائم شدید باشد، چشم پزشک ممکن است پیوند قرنیه را پیشنهاد کند. چشم پزشک شما تمام یا بخشی از قرنیه بیمار را با بافت قرنیه اهدا کننده سالم جایگزین می کند.

چشم هایت را مالش نده!

در مورد قوز قرنیه سعی کنید از مالش چشم خودداری کنید. این می تواند به بافت نازک قرنیه آسیب برساند و علائم شما را بدتر کند. اگر خارش چشم دارید که باعث مالش می شود، با چشم پزشک خود در مورد داروهایی برای کنترل آلرژی خود صحبت کنید.

علت افتادگی پلک چیست؟